BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI İLE İLGİLİ BİLGİLER
Bilişim Teknolojileri Alan Şefi: Ozan Burak ÇELİK
Bilişim Teknolojileri Atölye Şefi: Ersin GÜRSES
>> Okulumuzda Bilişim Teknolojileri Alanı Web Programcılığı dalı bulunmaktadır.
Bilişim Teknolojileri Alanında Başarılı Olmak İçin Gereken Özellikler, İlgi ve Yetenekler;
- Bilgisayara ve elektroniğe karşı ilgi ve meraklı,
- Sistemli düşünme gücüne ve sayısal zekaya sahip,
- Tasarım ve görsel yeterliliği gelişmiş,
- Araştırmacı, dikkatli ve sabırlı,
- Yeniliklere açık ve kendini yenileyebilen,
- Matematikle ilgili konularda başarılı,
- Mantıksal muhakemesi güçlü,
- Yabancı dil bilen,
- Ekip içinde çalışabilen,
- Bir konunun çözümlenmesi için yapılması gereken işlemleri bilgisayar diline aktarabilen kimseler olmaları gerekir.
ALANIN TANIMI
Bilişim Teknolojileri alanı, bilgisayar sistemlerinin yazılım ve donanım kurulumu yanında, alanın altında yer alan ağ işletmenliği, bilgisayar teknik servisi, veritabanı programcılığı ve web programcılığı dallarının yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
ALANIN AMACI
Bilişim Teknolojileri alanı altında yer alan dallarda, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazandıran nitelikli meslek elemanlarını yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Öğrencileri günlük hayat ve iş dünyasının vazgeçilmez bir parçası olan billişim teknolojilerini kullanmalarını sağlamak, yazılım ve donanıma hâkim bireyler haline getirmek, genel ve teknolojik anlamda usta birer okur-yazar olan bireyler haline getirmektir.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI ALT DALLARI
1. BİLGİSAYAR TEKNİK SERVİSİ:
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılımı kurulumu, bakım ve arıza giderme işlemleri ve bilgisayar ile kontrol edilebilen sistemler kurmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılımı kurulumu, arıza giderme ve kontrol sistemleri devreleri yapma yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
2. AĞ İŞLETMENLİĞİ:
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları ve geniş ağ sistemleri yönetimine yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları, geniş ağ sistemleri için yönlendirme ve yönlendirme yönetimi yapma yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
3. VERİ TABANI PROGRAMCILIĞI :
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu,veri tabanı ve programlama dilinin kurulumu, veri tabanının oluşturulması ve yönetimi, yazılım geliştirme, hata giderme, bakım ve yedek almaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, veri tabanı ve programlama dilinin kurulumu, veri tabanının oluşturulması ve yönetimi, yazılım geliştirme, hata giderme, bakım yapma, yedek alma yeterliklerine sahip teknik elemanlar yetiştirmek amaçlanmaktadır.
4. WEB PROGRAMCILIĞI:
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım olarak kurulumu bilgilerinin yanında, web sayfası tasarımına ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlanmasına yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım olarak kurulumu bilgilerinin yanında web sayfası tasarımı ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlama yeterliklerine sahip teknik elemanlar yetiştirmek amaçlanmaktadır.
GİRİŞ KOŞULLARI
Öğrencilerin sağlık durumu, Bilişim Teknolojileri alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
İSTİHDAM ALANLARI:
Bilişim Teknolojileri alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
1. Bilgisayar teknik servisi hizmeti veren bilgisayar firmalarında, kamu kurum ve kuruluşlarında,
2. Ağ kurulum ve yönetimi hizmeti veren ya da bu hizmete ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında,
3. Kullanıcı ara yüzüne sahip uygulama ve veri tabanı programları kullanımı ve yönetimi hizmeti veren ya da bu hizmetlere ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında,
4. Web tasarımı hizmeti veren veya web ortamında çalışan etkileşimli programlar hazırlayan yazılım şirketlerinde ya da bu hizmetlere ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında vb. yerlerde çalışabilirler.
BELGELENDİRME:
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.
EĞİTİM SÜRESİ:
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Bilişim Teknolojileri alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ MEZUNLARI İŞ İMKANLARI
Mezuniyet Sonrası Üniversiteye Gitmeyen Öğrenciler İçin İş olanakları: Okulumuzdan mezun olan Bilişim Teknolojileri bölümü öğrencilerimizin; yazılım, donanım, network, web gibi konularda temel alt yapısı teorik ve uygulamalı olarak oluştuğundan, gelişmeye ve geliştirilmeye açık olduklarından piyasada çok rahat iş imkanı bulabilmektedirler.
Yüksekokul Veya Üniversitelerden Mezun Olacak Öğrencilerin Ünvanları, Çalıştıkları Alanlar ve İş İmkanları: Bilişim Teknolojileri Bölümü öğrencilerimizin kendi alanlarındaki meslek yüksek okullarına sınavsız geçiş hakkı vardır. Lisesimiz Bilişim Teknolojileri alanından mezun olan öğrencilerimiz "Teknisyen" ünvanını, kendi alanında bir meslek yüksek okulunda önlisans programını tamamladıktan sonra ise "Tekniker" ünvanını alabilmektedir. Öğrencilerimiz kendi alanlarında ek puan verilen bir lisans programını bitirirlerse "Teknik Öğretmen" ünvanını alırlar. Öğrencilerimiz liseyi ya da meslek yüksek okulunu bitirdikten sonra bilgisayar ve bilişim sektöründe ara eleman olarak çalışabilir, eğitim ya da teknik eğitim fakültelerini bitirdikten sonra da Bilgisayar Öğretmeni olabilir, kamu veya özel sektörde çalışabilirler.
Şuan Meslek Lisesi öğrencilerimizin bilişim teknolojileri dışında istediği her bölümü okuma hakkı, puan düşürülmeden, tanınmıştır.
İşin Maddi İmkanları : Bilgisayar sektörü her zaman genişlemeye açık teknolojik bir yapı olduğundan; yazılım, donanım, internet, web dizaynı, network sistemleri vs. dallarda uzmanlaştıktan sonra yeterli maddi imkanı elde edebilir.
Bilişim Teknolojileri alanından mezun olan bir öğrencinin LYS de MF-4 puanına göre öncelikli olarak yerleşebileceği 4 yıllık MTOK bölümleri aşağıda verilmiştir.
- Adli Bilişim Mühendisliği
- Bilgisayar Mühendisliği
- Bilişim Sistemleri Mühendisliği
- Biyomedikal Mühendisliği
- Elektrik Elektronik Mühendisliği
- Yazılım Mühendisliği
Bilişim Teknolojileri alanından mezun olan bir öğrencinin ek puan ile yerleşebileceği 2 yıllık ön lisans programlar
Basım ve Yayın Teknolojileri | YGS-5 |
Basın ve Yayıncılık | YGS-3 |
Bilgi Güvenliği Teknolojisi | YGS-1 |
Bilgi Yönetimi | YGS-6 |
Bilgisayar Operatörlüğü | YGS-1 |
Bilgisayar Programcılığı | YGS-1 |
Bilgisayar Teknolojisi | YGS-1 |
Coğrafi Bilgi Sistemleri | YGS-1 |
Görsel İletişim | YGS-4 |
Grafik Tasarım | YGS-5 |
İnternet ve Ağ Teknolojileri | YGS-1 |
Mobil Teknolojileri | YGS-1 |
Sağlık Bilgi Sisteleri Teknikerliği | YGS-1 |
Sahne ve Gösteri Sanatları Teknolojisi | YGS-1 |
Web Tasarımı ve Kodlama | YGS-1 |
MESLEKİ VE TEKNİK ÖĞRETİM YAPAN OKUL MEZUNLARINA SAĞLANAN HAKLAR
1. Anadolu teknik lisesi, teknik lise, Anadolu meslek lisesi, endüstri meslek lisesi ve kız meslek lisesi ile mesleki ve teknik eğitim merkezleri ve çok programlı liselerin bu okullarda uygulanan bölümlerinden mezun olanlar, 3795 sayılı Kanuna göre TEKNİSYEN unvanı ile istihdam edilirler. 2. Anadolu teknik lisesi ve Anadolu meslek lisesi mezunları, yabancı dille eğitim görmenin avantajlarına sahip olurlar.
3. Meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarından mezun olanlar, yükseköğretim kurumlarına girebilmek için Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavına (ÖSYM) katılma hakkına sahiptirler. Meslekî ve teknik orta öğretim kurumları mezunları ayrıca, 4702 sayılı Kanun ile 2547 sayılı Kanunun 45'inci maddesinde yapılan değişiklik gereğince sınavsız olarak alanlarındaki meslek yüksekokulu programlarına girebilmektedirler.
4. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı sonunda, Yükseköğretim Kurulunca belirlenen alanlarının devamı niteliğindeki yüksek öğretim programlarını tercih etmeleri durumunda, ÖSS-Yerleştirme puanları hesaplanırken, ağırlıklı orta öğretim başarı puanları 0.8 katsayısı ile çarpılmak suretiyle ÖSS puanlarına eklenmekte, ayrıca, ağırlıklı orta öğretim başarı puanları 0.24 katsayısı ile çarpılarak elde edilen rakam kadar ek puan verilmektedir.
5.Yüksek öğretime devam etmeyenlerin iş bulmaları ve mesleklerinde ilerlemeleri daha kolay olmaktadır.
6. Kamu kurum ve kuruluşlarında branşlarında görev alan mezunları, genel lise mezunlarına göre bir üste derece ile başlarlar,
7. Öğretim süresi dört yıl olan meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarını bitirenlere 3308 sayılı kanuna göre Ustalık Belgesinin yetki ve sorumluluklarına sahip İŞ YERİ AÇMA BELGESİ verilir.
8. Meslekî ve teknik öğretim yapan okullarda eğitim görenler okul ve işyerlerinde iş eğitimi almış olmaları sebebiyle mesleğe yatkın olurlar ve meslek değiştirmek istemeleri halinde yeni mesleğe çok kısa zamanda intibak edebilirler.
9. Eğitimleri süresince iş hayatını yakından tanıyacaklarından kendi işyerlerini kurup çalıştırabilirler.
İşletmelerde Meslek Eğitimi Gören Öğrenciler:
1. İşletmelerde meslek eğitimi süresince yaşlarına uygun asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere ücret alırlar.
2. İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanırlar.
3. Hastalık, iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler.
4. Eğitimleri, süresince muayene ve tedavi masrafları Sosyal Sigortalar Kurumunca karşılanır,
5. Okul atölyelerin de bulunmayan eğitim aracı, makine ve teçhizatı işletmelerde görüp kullanma imkânına sahip olurlar.
6. Meslekî bilgi ve becerilerini işyerlerinde gerçek iş şartlarında geliştirirler. Öğrencilerin kendilerine olan güveni artar.
7. Ülkemizin ihtiyaç duyduğu yeni iş alanlarına uygun programlarla, daha çok uygulama yaparak eğitilirler.